דף הבית
>> מאמרים >> לפעול בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות


שיווק באינטרנט - לפעול בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות

פעם, אי שם בשנות ה-80, היינו אנחנו בישראל מסתכלים בערגה על ארצות הברית וקוראים לה "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות". מהמקום בו היינו, מדינה קטנה ומבודדת מבחינה תרבותית וגיאוגרפית, עם ערוץ טלוויזיה אחד ועולם עסקי שבו ברור מי שולט ואין הרבה מה לחדש, נראתה ארצות הברית כאוקיינוס ענק בו באמת הכל אפשרי.
היו בה את התנאים האידיאליים להצלחה - שוק אינסופי המספק קהל צרכנים גדול ואוהד לכל נישה שרק נבחר לעסוק בה, מקומות שעוד לא נכבשו, ומרחבים להגשמת כל רעיון. ארה"ב היתה בתודעה הקולקטיבית שלנו המקום שמעניק הזדמנות לכל אדם חרוץ ונחוש הבא בשעריו - לעשות עסקים, להרוויח ולהצליח, לא משנה מאין הגיע ומה בחר למכור... אמנם רבים גילו על בשרם שהחלום האמריקאי לא תמיד כל כך מושלם, ושגם בארה"ב יש בעיות כלכליות ותרבותיות למכביר, אפליה ועוני...
אבל עדיין, זה היה החזון של ארה"ב והתדמית שנוצרה לה ברחבי תבל - מדינה המאפשרת חיי עושר, שגשוג והזדמנויות לכל מי שמוכן לעבוד למענם.

בשנים האחרונות נפרצו המגבלות הפיזיות של זמן ומקום ע"י רשת האינטרנט, והיתרונות שהיו לארה"ב כארץ האפשרויות נוכחים כעת במרחביה העצומים של הרשת. האינטרנט יצר מהפכת תקשורת של ממש, והעניק לנו משהו שפעם לא יכולנו אפילו לדמיין - את האפשרות להיות בקשר עם המוני אנשים בכל מדינה ובכל שעה, להיות חלק מים ההתרחשויות הגדול... והכל בישיבה מול המחשב האישי, בלי צורך לצאת מפתח הבית. כתוצאה מכך נפתח גם לנו בישראל, ולכל אזרחי העולם באשר הם, שער לארץ חדשה, ארץ של הזדמנויות ואפשרויות בלתי מוגבלות ליצירת קשר ודיאלוג בכל תחום - האישי, החברתי, הפוליטי, וגם העסקי והשיווקי. זוהי ארץ וירטואלית, אין צורך בכרטיס טיסה, ויזה או אשרת עבודה, רק לחצו על כמה כפתורים והנה אתם במרחב אינסופי, יקום מקביל של מילים, תמונות וסרטונים, תוכן שמחבר בין אנשים - גם אם הם גרים בשני קצוות של העולם, וגם אם הם שכנים שפשוט לא יצא להם להכיר במציאות הפיזית.

לנו בעלי העסקים שרוצים לראות ולהיראות, ליצור קשרים ויחסי ציבור, להיות חלק ממה שקורה, ובקיצור - לשווק, האינטרנט הוא גן עדן של ממש, לפחות בפוטנציאל... חלקנו אכן למדנו ולומדים ליהנות ממנו ולקטוף את הפירות שהוא מציע, ואחרים עדיין לא גילו את היבשת הזו - אולי שמעו עליה אבל חוששים להיכנס למשחק, אולי רוצים מאוד אבל לא יודעים בדיוק איך להתחיל, או שניסו את מזלם, לא הצליחו כפי שציפו וברחו כל עוד נפשם... אז מה בעצם מבדיל בין בעל עסק שחוגג במרחב החדש שנפתח, יוצר ומנצל הזדמנויות, ובין בעל עסק שלא? מהו הסוד שפיצחו אלה שמשווקים באינטרנט בהצלחה ומספרים על כך לכולנו? האם הם חכמים, יפים או טובים יותר במקצועם? העובדות מוכיחות לנו שלאו דווקא... בעיני, כמישהי שחוקרת את התחום כבר כמה שנים, המפתח הוא קודם כל בגישה נכונה למדיום החדש, ובהמשך בסגנון הפעולה שאנו בוחרים ומאמצים לעצמנו בתוכו.

אז תכלס, האינטרנט באמת מלא באפשרויות והזדמנויות נפלאות, שרבות מהן ממוססות את המגבלות שהכרנו בשיטות השיווק המסורתיות שהיו לפניו. ערוצי השיווק החדשים הם כאלה שנותנים במה לכל אדם, בכל זמן ובכל מקום, ללא אפליה ומשוא פנים. רובם חינמיים או בעלות שפויה, ואפשר לתפעל אותם באופן עצמאי, ללא תלות בתעשיית הפרסום ויחסי הציבור. החשיפה יכולה להיות לאנשים רבים מאוד, יותר מאשר נוכל לפגוש במציאות הפיזית או באמצעות המדיה המודפסת, ולא פחות חשוב - באינטרנט יש לנו חופש לביטוי ויצירה כפי שאין לנו באף מדיה אחרת. אין עורכים שמסננים אותנו, אין שטח מוגבל לתוכן שלנו, אנחנו יכולים להביא את עצמנו בצורה יותר אישית ופחות שגרתית, והיופי הוא שקהל הגולשים אוהב את המקוריות הנובעת מכך ומצפה לה.
למעשה, הקשר עם הקהל הופך לבלתי אמצעי ובלתי תלוי בגורמים המשפיעים באמצעי התקשורת האחרים (כמו למשל טלויזיה, רדיו, עיתונות שהם הערוצים המסורתיים בהם היה אפשר לקבל במה רחבה ליצירה ותוכן). מה שקובע כעת הוא לא אם יצרתי קשרים טובים בצמרת, אלא איך אני פונה ישירות לאנשים בכלל וללקוחות פוטנציאליים בפרט.

בהתאמה לאופי של המדיה החדשה, בעלי עסקים הפעילים בה צריכים להקדיש תשומת לב לצורה בה הם יוצרים ומטפחים קשרים בתוכה - עליהם לבחור כיצד להתנסח, כיצד להצטלם, כיצד לייצר תוכן ודיאלוג שנוגע בקהל שהגדירו לעצמם כקהל יעד. לחלק מאיתנו זה טבעי יותר ולחלק פחות, אבל ברור שאת האמנות הזו של תקשורת בינאישית באמצעות טקסטים, תמונות וסרטונים עלינו לשכלל אם אנחנו רוצים להצליח במהלכי השיווק שלנו ברשת. מה שהכי יפה בעיני בכל הסיפור, הוא שדווקא אמצעי תקשורת דיגיטלי למהדרין כמו רשת האינטרנט מחזיר לנו את הצורך לשלוט במיומנויות האנושיות הכי בסיסיות... ברשת שיווק קר ומנוכר, המתרכז בהאדרת המותג ולא בצרכי הקהל, לא מחזיק מעמד ולא מעניין. מה שעובד במדיום הזה הוא כל מה שעובד בתקשורת בין בני אדם במציאות - הקשבה, כבוד הדדי, שיחה זורמת, ספונטניות, זמינות, ידידותיות למשתמש. זהו סוד ההצלחה ברשתות חברתיות, פורומים, בלוגים, אתרי סרטונים ומאמרים, ניוזלטרים, וכל אמצעי השיווק האחרים ברשת - בכל ערוץ בצורה וסגנון קצת אחרים (וטוב שכך, כי כל ערוץ כזה יכול להתאים לסוגים שונים של אנשים בינינו)

עוד דבר שהאינטרנט יצר בו מהפך, הוא שבעזרת הכלים נחדשים ההצלחה השיווקית נובעת מפעולה שהיא משמחת ומהנה עבור רובנו ללא כל קשר לתוצאות... ולכן ניתן לומר שהאינטרנט העניק לנו מתנה - את היכולת לשווק תוך כדי חיבור אותנטי למה שטבעי ונעים לנו, לחוות התאמה בין מי שאנחנו באמת לבין השיווק שלנו, ולהפסיק להתייחס לשיווק בתור הצד האפל והמייגע של העסק שלנו... כשאנחנו משווקים בצורה כזו, אנחנו חווים דרך תהליכי השיווק גם צמיחה אישית ומקצועית, שמתפתחת במקביל למיקוד, לחיבור, ליצירתיות ולמקוריות הנדרשים מאיתנו ודוחפים אותנו להיות יותר מדויקים, כנים, אישיים ואמיתיים - עם עצמנו ועם העולם.

 
 
      יצירת תוכן שיווקי - אפיון ובניית אתרים, עריכת תוכן, ייעוץ וליווי שיווקי תמר ענבר: 054-4260456

סדנאות שיווק באינטרנט
| ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים | ליווי שיווקי אישי | שיווק נשי | בלוג שיווק ברשת | שיווק באינטרנט מאמרים