שיווק בפייסבוק באמצעות קבוצות וקהילות וירטואליות

העוצמה של שיווק דרך קבוצות:
  • התקשורת בפייסבוק היא תורה שלמה – היום נתמקד בתקשורת דרך פעילות בקבוצות.
  • זוהי אחת הדרכים הכי אפקטיביות לחשיפה ויצירת קשרים.
  • זהו ערוץ תקשורת מאוד טבעי ולכן גם קל להתמיד בו.
  • קל מאוד לעשות את זה - לא נדרש ותק מיוחד או תחכום, אלא פשוט הבנה ואהבה של המדיה.
  • כל אחת יכולה להתקבל למועדון הזה במהירות - אם היא מודעת לכללים הבלתי כתובים.
     
  • הדינמיקה בקבוצות הפייסבוק דומה למה שהחל כבר מזמן בפורומים הישנים והטובים.
  • מדובר בקהילות וירטואליות בהן אנו מתקבצות סביב תחומי עניין משותפים, ועושות חברות וקשרים.
  • אחרי הרתיעה הראשונית מהטכנולוגיה, אנחנו הרבה פעמים "מתמכרות" לזה.
     
  • הקבוצות נותנות לנו את החיבור הרציף והאישי ללהקה שלנו, שהלך לאיבוד בעולם של היום.
  • קהילה התומכת בה אפשר לשתף, להיעזר ולעזור.
  • להיות חלק ממרקם אנושי שלם שבו יש לנו מקום ותפקיד.
  • הקבוצות מחברות אותנו לשבט האבוד - שהרבה פעמים הוא גם שבט נשי, כי נשים הן שולטות במדיה.
  • זה לא במקרה – המדיה מתאימה לנשים גם מבחינת כישורינו הטבעיים וגם מבחינת הגמישות.
     
  • יצירת קשרים בקבוצות תורמת באופן כללי לחשיפה שלנו בפייסבוק - בפרופיל או בדף העסקי.

איפה מוצאים את הקבוצות האלה?

1. ניתן להשתתף בקבוצות שאחרים מנהלים, ולהיות חלק מהגרעין של הפעילים הקבועים:

איך לבחור את הקבוצות הנכונות:
  • עלינו לבחור קבוצות מנוהלות ופעילות, שיש בהן חיים אמיתיים, ולא כאלה שהן סתם לוח מודעות.
  • קבוצה סגורה בדרך כלל תהיה איכותית יותר ותאפשר דיוני עומק מעניינים ותורמים.
  • חשוב להתמקד בקבוצות המכילות קהל רלוונטי עבורנו – לקוחות פוטנציאליים, שיתופי פעולה וקולגות
  • עם זאת לא חייב להיות קשר ישיר בין כותרת הקהילה לתועלת שנקבל ממנה,
    העיקר שנתחבר לאווירה, נרגיש נוח, ויהיה לנו כיף להיות שם לאורך זמן.

2. שווה גם להקים ולנהל קבוצה, לתחזק קהילה פעילה, חברית ואוהדת – אבל זו עבודה רבה.

מי שמסוגלת להשקיע בתחזוקה של קבוצה משלה – זה מאוד מומלץ כדי לקדם את מה שאתן עושות!

רעיונות לאייטמים בקבוצה אותה אנו מנהלות:
  • לתת ערך שימושי – מידע חשוב, שאלות המובילות לדיונים מעניינים.
  • אייטמים אישיים ואותנטיים - "רכילותיים" במובן החיובי, סיפורים מאחורי הקלעים,
  • הגיגים ושיתופים  מהלב, דיווחים מהשטח (כולל תמונות וסרטונים קצרים מאירועים שקורים עכשיו)
  • אייטמים עם תמונות וסרטונים - ויזואלי ומושך, מקבל עדיפות בפיד
  • פינה שבועית קבועה - ייעוץ חינמי, טיפים, שאלות ותשובות אונליין
  • אייטמים בשיתוף פעולה - יחד זה כוח: למשל שרשורי אירוח

איך להתנהל בקבוצות כך שניצור קשרים טובים ונקבל תגובות רבות וחיוביות:
  • מקובל לחשוב שהתקשורת בפייסבוק היא מזוייפת ושטחית
  • כאשר אנחנו פעילות במקומות הנכונים אנחנו מגלות שההיפך הוא הנכון
  • אנחנו טובות בזה - כנשים יש לנו מיומנות מולדת גבוהה של תקשורת בינאישית
  • בקבוצות אנחנו יכולות לפרוח עם התכונות הללו – אם נהיה מודעות ללגיטימיות וליתרונות שלהן
     
  • הרבה פעמים אנחנו צריכות להתגבר על מחסומים אישים
  • ללמוד להביא את הנוכחות שלנו, ללא מבוכה וללא הנחות מוטעות
  • לשים לב לנורמות המקובלות בתקשורת וירטואלית
  • ולאיך אנחנו מנהלות תקשורת המבוססת על התכתבות

יצירת אמון:
  • מי שנותנת עזרה ופרגון ומראה אכפתיות והקשבה מקבלת חזרה.
  • מי שמפגינה ידע מקצועי רב ומפורט - מצליח להרשים ולעורר הערכה.
  • מי שהכתיבה שלה מלמדת על אינטליגנציה רגשית ותקשורתית – מקרבת אליה אחרות.
  • גילוי לב וסיפורים אישים - להביא את עצמנו בצורה אמיתית עובד הכי טוב.

תדירות וזמינות:
  • כדאי לשמור על קשר רציף וחי, גם בקטע של סמול טוק - זה יוצר חוויה של מעורבות וחברות.
  • מי שפעילה הרבה מעוררת סקרנות וזוכרות אותה.
  • מי שנותנת מענה מיידי - מקבלת פידבק לפני שהשיחה נשכחת
  • שימוש בכלי ההתראות כמסייע - לבדוק מה חדש בשרשורים שהשתתפנו בהם, או בהם תויגנו.

פיתוח אמנות הדיון וההתכתבות:
  • הארכת השרשור למען הגדלת החשיפה והקלה על עוד אנשים להיפתח ולהגיב (אפקט העדר).
  • גם כשאף אחד לא מגיב - לא להתייאש ו "לחמם" את השיחה, לענות קצת לעצמנו ולעורר דיון...
  • הזמנת אנשים להתכתבות בפרטי במקביל לשרשורים –  כמובן בהקשר שמצדיק את זה.
  • נימוסי רשת: לא לריב, לשים לב לטון הכתיבה לאחרעם – שלא ייתפס כלקוני, מתנשא, וכחני או כוחני.

ומה לא לעשות בקבוצות – מה לא עובד?
  • אגרסיביות ודחיפה חסרת טקט
  • זיוף, מלאכותיות ושמירה על פסאדה
  • התחכמות יתר

תשומת לב לצורת ההתבטאות שלנו בכתב:

מאחורי המסך אנשים לא רואים את הבעות הפנים שלנו ולא שומעים את טון הדיבור.
עלינו להקפיד "לעבור מסך" בצורה טובה, עירנות לניואנסים שעוברים בכתב, ולשים לב לנקודות הבאות:
  • להקדיש מחשבה למילים שאנחנו בוחרות, שהניסוחים יהיה ברורים, לא לקוניים מדי, ולא כאלה שמשתמעים לשתי פנים.
  • להקפיד על שפה קולחת ורהוטה, בלי שגיאות כתיב והקלדה.
  • אפשר וכדאי להשתמש בסימני פיסוק ואייקונים מתאימים כדי לבטא רגש.
  • לשים לב לשימוש בשפה – אילו מילים אנחנו בוחרות, האם אנחנו מספיק ברורות?
  • מעורבות ונוכחות – להגיב, להראות שאנחנו באמת שם מאחורי המסך.
  • לתת מהידע שלנו – עם כמה שפחות פילטרים וחשבון.
  • לכתוב מהלב, מהנסיון האישי, מהשטח.
  • להשתמש בתמונות – תמונה שווה אלף מילים ומעוררת רגש, וגם מקדמת את הנראות בדף החדשות.