להנות ממלאכת השיווק - האם זה באמת אפשרי?

לקח לי כמה שנים טובות כבעלת עסק, להבין ששיווק זו לא מילה גסה, ושהוא יכול להיות לא רק כיף וזורם, אלא ממש עבודה שעוזרת לי לבטא ולדייק את עצמי ואת החזון שלי כל הזמן. וזה סיפור המסע שלי אל ההבנה ששיווק אפשר וגם כדאי לעשות באהבה:

את דרכי כבעלת עסק עצמאי התחלתי ב- 1997.
המקצוע בו עסקתי היה ליווי תהליכי התפתחות אישית בשיטת גרינברג, וכמו רבים וטובים מהמטפלים בתחום ההוליסטי גם אני סלדתי מהצורך לשווק את עצמי. עבודת השיווק נתפסה בעיני כצפרדע שצריך לבלוע בדרך ל"דבר האמיתי" - שהוא כמובן העבודה בקליניקה עם המטופלים!

לא היה לי מושג איך לשווק את העסק שלי, ולמען האמת גם לא ממש התייחסתי לעצמי כבעלת עסק... כל מה שקשור לניהול שלו מעבר לטיפולים עצמם - כלומר שיווק, כספים וכל החברים האלה - היה בשבילי כמו עול שצריך לשאת, משהו שאני עושה בדחילו ורחימו, רק כי חייבים... השאיפה שלי היתה להתמקד בהתפתחות המקצועית ובקשר עם המטופלים, וכל מה שקשור להנעת העסק קדימה היה כמו עונש בשבילי.

האמת היא שאני מסתכלת לאחור ולגמרי יכולה להבין למה זה היה כך... בימים ההם, לפני פרוץ האינטרנט, מלאכת השיווק היתה כרוכה בהרבה מאמץ - לצאת לכל מיני מקומות ולדבר על מה שאני עושה, לחלק כרטיסי ביקור - דברים שמאוד לא אהבתי לעשות והרגישו לי מאולצים ולא טבעיים. כשהייתי תלמידה, המורים תמיד סיפרו על הדרכים שלהם להגיע למטופלים - בראש ובראשונה הם הציעו לדבר עם אנשים על שיטת העבודה בכל הזדמנות, אבל אני לא הצלחתי, ולמען האמת כנראה גם לא רציתי לעשות את זה... המעמד הזה היה תמיד מביך עבורי - מבחינתי להציע את עצמי ואת מרכולתי נתפס כאקט מנדנד, נדחף, ואפילו אני מעזה לומר חצוף וחודרני. הרגשתי שהמשימה הזו נתקעת לי בכל אינטרקציה כמו סימן שאלה גדול ותמידי - האם לספר על מה שאני עושה? למי לספר? באיזה תזמון? מה לומר? איך לגרום לאדם שמולי להתעניין? קולגות הגדירו את השיחה עם אנשים כאקט של ציד, ואני לא הרגשתי שזה נעים ונכון לי, והייתי מתוסכלת מאוד. כן, רציתי שכל העולם יידע על שיטה מופלאה שיכולה לעזור בהרבה מצבים, אבל לדבר על זה בכל מקום ומפגש הרגיש לי לא מתאים.

השינוי הגדול הגיע עבורי לפני 6 שנים, ביום שבו השתכנעתי להכניס מחשב לחיים שלי, ונחשפתי למדיה של האינטרנט... ואז עולם חדש ואמיץ של תקשורת אנושית נפתח בפני! בעולם הוירטואלי מצאתי מרחב שבו אני יכולה לפתוח שיחה על כל דבר, לספר מה אני עושה ולעניין בזה אנשים בצורה שחוויתי אותה כידידותית מאוד - גם עבורי בתור זו שנותנת את המידע, וגם עבור האנשים שמקבלים אותו.
ומדוע ידידותית? מכיוון שהאינטרנט מציע לנו מקום שבו אנו יכולים להציג את עצמנו ואת העסק שלנו בצורה שהיא מצד אחד מאוד נרחבת, מעמיקה ומפורטת, ומצד שני נותנת הרבה ספייס לצד השני. אנחנו יכולים לכתוב על תחום העיסוק שלנו מה וכמה שרק נרצה, אבל הגולשים הם אלה שמחליטים מה לקרוא, כמה ומתי. בקלות נוצר מצב שבו אדם שמתעניין במה שאנו מציעים יכול לקבל הרבה מאוד אינפורמציה, ואדם שלא מתעניין - פטור מהצורך להתחמק או לספוג בסבלנות את הסיפורים שלנו...

בעיני זה דבר נהדר, שמכבד מאוד גם אותנו כאנשי מקצוע וגם את האנשים שנחשפים למסרים שלנו. בעולם שבו השיווק הוא מצד אחד צורך קיומי ומצד שני לעיתים אגרסיבי מאוד, האינטרנט נותן לנו כלים לעשות את זה אחרת. נכון שגם ברשת קיים שיווק בסגנון "הארד סייל" מעצבן, אבל אני רוצה להצביע כאן דווקא על האפשרות שיש לנו להשתמש בו כפלטפורמה לשיווק נעים ורך יותר, שיווק בתדר אחר.

האינטרנט כפי שהוא בנוי בימינו, מאפשר לנו תקשורת דיאלוגית עם הקהל. ההתפתחות של הרשתות החברתיות, הפורומים ושאר ערוצי התקשורת ברשת, יוצרת מצב שבו אנחנו יכולים לפרסם דברים, לקבל עליהם תגובות אונליין, ולהיות בתקשורת רציפה וישירה עם אנשים בנוגע לפרסומים שלנו. הדיאלוג מאפשר לנו הקשבה ברמה גבוהה יותר לצרכים ולדיעות של הקהל, והיענות להם מתוך כבוד והכרת תודה.

האמצעים הטכנולוגיים שהאינטרנט מספק לנו, משכללים את הדיוק שלנו בתקשורת עם אנשים שעשויים להתעניין במה שאנחנו מציעים. בעידן שבו כולנו מחפשים מידע על כל נושא בגוגל, אנשים בעצם מגיעים מיוזמתם למידע שלנו – כמובן במידה ודאגנו לקדם את עצמנו במנוע החיפוש... בכל מקרה, עבודת הקידום (שהיא אמנות מרתקת בפני עצמה) נעשית מאחורי הקלעים, והחוויה של הגולש היא שהוא חיפש והצליח למצוא אותנו. זוהי חוויה שונה מאוד מזו שמתרחשת כאשר משתמשים בשיטות השיווק המסורתיות.

גם החוויה שלי כמשווקת הפכה לאחרת בזכות האינטרנט.
הפסקתי להרגיש דוחפת ונדחפת, והתחלתי לחוות את עצמי כמישהי שמפזרת בנדיבות את מה שיש לה לתת לעולם.
השיווק ברשת מאפשר לי לבטא את עצמי ואת המתנות שלי בצורה יותר מלאה – כיוון שאין לי הגבלה של זמן, מקום, כמות מילים או כמות אנשים. את מה שיש לי לומר אני יכולה להפיץ בכל שעה ביממה, בכל מצב צבירה, באיזה מינון שארצה, באיזה סגנון ונוסח שאבחר, ולהרבה מאוד צופים – באתר האינטרנט שלי, ברשתות חברתיות, בפורומים, באתרי שיתוף תוכן, דרך דיוור ישיר ועוד... אני אישית חווה את זה כחופש נפלא להעביר את המסר שלי בצורה שהכי מדויקת ונכונה לי, ומתוך כך אני נהנית מתהליך השיווק וצומחת בתוכו.

בשנים שחלפו למדתי להנות גם משיווק בעולם האמיתי, והיום אני מספרת בטבעיות ובכיף על מה שאני עושה גם במפגשים של פנים אל פנים. עם זאת אני חושבת שהאינטרנט נותן לכולנו כלים שמשנים את חווית השיווק מהקצה לקצה, והדבר המופלא הוא שזה מזין את יכולת השיווק שלנו גם במציאות הפיזית.
אני ממליצה מכל הלב לכל אחד לנסות את כוחו בשיווק דרך האינטרנט ולהגיע לתוצאות – הערוצים פתוחים לכל דורש וגם לכם יש מקום!


שלכם באהבה,
תמר ענבר