דף הבית
>>
מאמרים >> נשים, פמיניזם ושיווק באינטרנט

נשים, פמיניזם ושיווק באינטרנט

במשך עשרות שנים בעידן הפמיניסטי מנסות נשים לפרוץ את דרכן לעולם העסקים ולהשתלב בו בצורה שיוויונית. במסע שלהן לעבר סטטוס של בעלת עסק עצמאי מצליח, נתקלות נשים רבות בגורמים המעכבים את התקדמותן - חלקם חיצוניים כמו אפליה גלויה או נסתרת בשוק העבודה, וחלקם פנימיים כמו מחסור באסרטיביות ובבטחון עצמי בכל מה שקשור לכסף, שיווק וניהול. באופן תרבותי ומסורתי נשים לא מכוונות ל"עשיית כסף" אלא לטיפוח ויצירת קשרים, ובדרך כלל נטייה זו היוותה מכשול להתקדמות העסקית, הכלכלית והמקצועית שבה נדרשה אקטיביות ודחיפה מסוג מאוד מסוים בכדי להצליח...

בשנים האחרונות נכנס האינטרנט לתמונה והפך הרגלים תרבותיים רבים על פיהם. גם בזירה העסקית הוא סייע ליצירת מציאות חדשה עבור כלל האנושות ועבור נשים בפרט. המהפכה שהביא עימו עידן האינטרנט נובעת מכך שהוא מהווה מדיום תקשורתי שלא חלות עליו המגבלות המוכרות של "העולם האמיתי" - ברשת כל אחד יכול לפרסם את החומרים שלו, בכל שעה, ללא הבדל דת, גזע, מין, גיל, מצב משפחתי, מצב כלכלי וכו'.

הגמישות וחוסר הגבולות של האינטרנט התגלו כאיכויות מעצימות ביותר עבור נשים הרוצות לנהל עסק משלהן, מאחר והן מאפשרות לאותן נשים שפע של הזדמנויות שקודם לכן היו סגורות בפני רובן. האינטרנט מעניק לכל אישה אפשרות שווה לקבל במה תמיכה ומידע שערכם לא יסולא בפז, וכל זאת בזמנה הפנוי וללא עלות כספית. בתנאים כאלה כל אישה שמקימה עסק יכולה לקדם אותו בקצב שלה, בכלים ידידותיים, באווירה נעימה ובלתי פורמלית, ובלי הכרח לצאת מנעלי הבית. נשים שבעבר נתקעו בשיווק העסקים שלהן כי לא היו להן מספיק תקציב, זמן או שליטה ברזי עולם הפרסום, יכולות היום דרך האינטרנט להגיע לקהלי יעד ממוקדים בקלות, במהירות, ללא השקעת כספים ולא פחות חשוב - בטבעיות ובכיף, ועל ידי כך למגנט אל העסק שלהן את הלקוחות המתאימים.

המדיום של האינטרנט תומך באופן מיוחד בנשים שנמצאות בתקופות מאתגרות בחייהן כגון: נשים בהריון, אמהות לילדים קטנים, נשים חד הוריות, נשים בגיל השלישי, ועוד. אלו נשים שבאופן מסורתי נדחקו הצידה בעולם העסקים, ואילו האינטרנט על שלל אפשרויות התקשורת שבו מאפשר להן להמשיך להיות בתודעה, לשמור על קשרים ולעבוד ביעילות גם בנסיבות חייהן הכוללות זמינות לעבודה ותקשורת בשעות לא שגרתיות, תקציב מוגבל, אפשרויות ניידות נמוכות, צורך מוגבר במנוחה וכו'.

אחת התופעות הנפלאות שהתפתחו באינטרנט היא התופעה של רשתות חברתיות ושל פורומים שבהם משתתפות בעיקר נשים,
ועל כן הן מהוות שם קבוצה בעלת השפעה וכוח. ב"עולם האמיתי" כמעט ואין דברים כאלה - שם כל אישה פועלת לבדה בעולם של גברים, צריכה להוכיח את עצמה בסטנדרטים שלאו דווקא מתאימים למציאות חייה, כישוריה הטבעיים והעדפותיה... ואילו ברשת ישנם מקומות רבים שהתגבשה בהם קהילה נשית מובהקת, המספקת לחברותיה אוזן קשבת, אמפטיה, עצות טובות, ובעיקר את התחושה שהן לא לבד, שמה שקורה אצל כל אחת מהן קורה אצל כולן, שהן בסדר גמור בדיוק כמו שהן, ושהן יכולות להצליח בזכות עצמן. בקהילות כאלה אישה בעלת עסק יכולה להשתלב בקלות ובטבעיות, ולטפח קשרים המקדמים את הצלחת העסק שלה.

עוד ערוצים נהדרים ברשת הם אתרי שיתוף התוכן (סרטונים, מאמרים, בלוגים), בהם יש לכל אישה הזדמנות פז להשמיע את קולה - לבטא את עצמה, את רעיונותיה ואת יצירתה. דרך אתרים אלה יכולות נשים להיחשף לקהל רחב באופן ישיר, בלי להיות מסוננות על ידי עורכים ובעלי תפקידים בכירים, ללא אפליה מגדרית וללא תנאים מוקדמים... בעבר הלא רחוק רק אנשים עם קשרים ומעמד מתאימים יכלו לכתוב טור נחשב בעיתון. היום כל אחד ואחת יכולים לפרסם את הגיגיהם ברשת, ואם הם מציעים משהו טוב יימצא להם הקהל הנכון. הבמה החופשית שהאינטרנט מספק מתאימה באופן ספציפי לצרכיהן של נשים כי היא עוקפת את הריחוק שיש להן בדרך כלל ממוקדי הכוח וההשפעה המסורתיים, ומאפשרת להן להציג את עצמן ואת מרכולתן באופן הייחודי והמתאים להן.

נקודה חשובה נוספת היא שהאינטרנט משמש גם כמקור מידע עצום המסייע לנשים לעקוף את השליטה הפטריארכלית והממסדית על חייהן. לדוגמה - היום ברשת ניתן למצוא בקלות אינפורמציה רבה על נושאים של בריאות האישה, זכויות נשים ועוד. נשים נחשפות לידע עתיק שנשכח, והופכות לפחות ופחות תלויות במיתוסים שהושרשו בתרבות שלנו במשך שנים רבות. אחד התחומים בהם בולט ענין זה הוא תחום הלידות. היום יש ברשת אינספור סיפורי לידה, סרטוני לידה ומידע אלטרנטיבי על תהליכי הלידה. כל אלה מסייעים באופן ממשי לנשים ללדת כפי שהן בוחרות ורוצות, ולא רק כפי שמצופה מהן על ידי בעלי הסמכות והשליטה. באותה מידה בדיוק, גם נשים המנהלות עסקים מוצאות דרך האינטרנט גישה ישירה למידע שבעבר היה להן קשה יותר להגיע אליו, ושמסייע להן מאוד בהתקדמותן המקצועית ובשיווק עסקיהן.

האינטרנט מציע לנשים את האפשרות לסמן לעצמן בקלות טריטוריה אישית ברשת - אתר אינטרנט משלהן. אתר אינטרנט הוא האיזור הפרטי והעצמאי של העסק ברשת, וכאשר הוא מטופח העסק הופך לנראה ו"קיים" באופן רשמי ומכובד. בכלי השיווק המסורתיים המודפסים - כמו עיתונות, פליירים, קטלוגים, דפי זהב וכדומה - יש צורך בתקציבים גבוהים ובתלות באנשי מקצוע רבים שיבצעו את העבודה. בנוסף לכך המוצר הוא חד פעמי וסטטי, וכעבור תקופה יש לחדש את הרלוונטיות שלו ולהשקיע עוד כספים. לעומת זאת, אתר אינטרנט בימינו הוא דבר שכל אחד יכול לבנות בהשקעה כספית יחסית קטנה, פוטנציאל החשיפה שלו הוא עצום, ואפשר לעדכן אותו בקלות בהתאם לצרכים בשטח, ללא ידע מוקדם וללא תלות באנשי מקצוע מעבר לשלב הראשוני של ההקמה. כל בעלת עסק שמקימה לעצמה אתר יכולה להשתמש בכלים שמספק האינטרנט בכדי לקדם את האתר שלה במנועי החיפוש ובכלל (פורומים, רשתות חברתיות, פורטלים, אינדקסים מקצועיים, רשימות תפוצה וכדומה).

לסיכום - האינטרנט, למרות היותו מדיום אלקטרוני וטכנולוגי, הצליח לחבר נשים רבות מאוד לאפשרויות שקודם לכן היו חסומות בפניהן עקב נסיבות חייהן והרגלי התקשורת שלהן. בזכות קיומו הצליחו נשים רבות להצטרף לקהילות עסקיות וחברתיות, לשבור את הבידוד בו הן פעלו בעבר, לקבל מידע שמעצים אותן, לפרוץ את "תקרת הזכוכית" המסורתית, ולהיות חלק מכוח עולה. בעזרתו יכולות נשים לשווק ולקדם את עסקיהן באופנים המתאימים להן, מאחר והוא מעניק גמישות ונגישות מכל הבחינות, ומאפשר לנשים להשתמש ביכולותיהן הטבעיות על מנת להצליח. אני מזמינה אתכן נשים יקרות, להסיר כל חשש שאולי יש לחלק מכן לנוכח הטכנולוגיות החדשות, ולהצטרף למהפיכה!
 
 
              ענבר שיווק דיגיטלי - אפיון ובניית אתרים, עריכת תוכן, ייעוץ וליווי שיווקי | 054-4260456

סדנאות שיווק באינטרנט
| ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים | ליווי שיווקי אישי | שיווק נשי | בלוג שיווק ברשת | שיווק באינטרנט מאמרים